Ο δρόμος περνά από μέσα

Το Θέατρο Χαλκίδας,  παρουσιάζει το αριστούργημά του Ιάκωβου ΚαμπανέλληΟ Δρόμος Περνά από Μέσα, στο εμβληματικό Κόκκινο Σπίτι, για 12 παραστάσεις, στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου δημιουργού.

Έργο γραμμένο το 1991, παραμένει πάντα επίκαιρο και ζωντανό, καθώς, με φόντο ένα παλιό αρχοντικό, αποτυπώνει τη σύγκρουση της παλιάς γενιάς με τη νεότερη, τη σύγκρουση των αξιών και των αρχών του παρελθόντος με αυτές του παρόντος, τις αδυναμίες, τα πάθη και τους έρωτες των ανθρώπων, που μπορούν να αποβούν μοιραίοι για τις ζωές και τις σχέσεις τους.

Σκηνοθεσία: Βάσια Σκούρα
Σκηνογραφική – Ενδυματολογική επιμέλεια: Σωτήρης Μουσελίμης
Επιμέλεια μουσικής – Σχεδιασμός φωτισμών: Μαρία Βαρδάκα, Κώστας Ντεγιάννης
Γραφιστική επιμέλεια: Αντώνης Παναγιωτόπουλος – Πιπεριάν
Διεύθυνση παραγωγής: Ζωή Λιβανίου

 

Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):

Φάνης Ποριώτης: Κώστας Καλόγηρος
Χάρης Αντωνάκος: Παναγιώτης Τζαφέρης
Λίτσα Αντωνάκου: Κωνσταντίνα Κόλλια
Γλυκερία: Βούλα Κοκονού
Αντρέας Ποριώτης: Σωτήρης Μουσελίμης

Αγαπητό κοινό,

 

Το Θέατρο Χαλκίδας, το 2021, συμπλήρωσε 40 χρόνια από την ίδρυσή του. Ξεκίνησε από μια μικρή ομάδα ανθρώπων -ανήσυχων και ρομαντικών- και σήμερα αποτελεί τον κεντρικό φορέα πολιτισμού της πόλης της Χαλκίδας.

 

Στο ενεργητικό του έχει πολύ σημαντικό έργο και το μεγαλύτερό του επίτευγμα είναι η αξιοποίηση του ανενεργού λατομείου στον όρμο Μικρό Βαθύ Αυλίδας, το οποίο μετέτρεψε στον Πολιτιστικό Χώρο Αυλιδείας Αρτέμιδος. Από το 2012 και κάθε καλοκαίρι, «χτίζει» το εφήμερο αυτό θέατρό στο οποίο παρουσιάζονται πληθώρα πολιτιστικών δράσεων στο πλαίσιο του bio – Mechanical Festival. Καρποί των προσπαθειών μας είναι η ευρεία αναγνώριση τόσο του Πολιτιστικού Χώρου όσο και του Αρχαιολογικού Χώρου της Αυλίδας με τον οποίο γειτνιάζει.

 

Τα τελευταία δύο χρόνια λόγω της πανδημίας του Covid ήταν ιδιαίτερα καθώς μας ανάγκασαν να δρούμε εξ αποστάσεως και μας γέμισαν με τον φόβο του ιού. Επιπλέον, τις τελευταίες μέρες, ο σύγχρονος κόσμος βλέπει μέσα από τους δέκτες της τηλεόρασης, να γίνεται πολεμική επέμβαση σε μια χώρα στις παρυφές της Ευρώπης. Βλέπουμε να μάχονται οι λαοί και να φεύγουν βίαια από τις εστίες τους εκαμύρια πολίτες. Επίσης, βλέπουμε να σταματούν πολιτιστικές δράσεις υψηλού κύρους, γιατί οι καλλιτέχνες ή οι δημιουργοί κατάγονται από την χώρα που πραγματοποιεί την επέμβαση. Ο πολιτισμός θα υπάρχει πάντα και θα βρίσκει το «δρόμο» του, κυρίως από ανάγκη. Οι άνθρωποι, μέσω του πολιτισμού, θα υψώνουν πάντοτε τείχη απέναντι σε κάθε είδους βαρβαρότητα. Γιατί ο πολιτισμός δεν έχει σύνορα, αντιθέτως ανοίγει το νου, τον ημερεύει, ανοίγει νέους ορίζοντες.

 

Αγαπητοί θεατές,

Φέτος τιμούμε έναν μεγάλο θεατρικό συγγραφέα, έναν συγγραφέα που έζησε τη φρίκη του πολέμου, έναν συγγραφέα που γύρισε από το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μαουτχάουζεν και μας άφησε μια σπουδαία πολιτιστική κληρονομιά. Πρόκειται για τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, που με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, το Υπουργείο Πολιτισμού ανακήρυξε το 2022 ως «Έτος Καμπανέλλη» .

 

Οι άνθρωποι του Θεάτρου Χαλκίδας είμαστε χαρούμενες/οι και υπερήφανες/οι που καταφέραμε να ολοκληρώσουμε αυτόν τον «δρόμο» και σήμερα να σας τον παρουσιάζουμε στο εμβληματικό Κόκκινο Σπίτι την παράσταση «Ο δρόμος περνά από μέσα» του Ιάκωβου Καμπανέλλη.

 

Σας ευχαριστούμε θερμά για τη στήριξη και την εμπιστοσύνη σας!

 

Για το Δ.Σ. του Θεάτρου Χαλκίδας
Η Πρόεδρος 

Ζωή Λιβανίου

Ένα έργο με ήρωες «ανθρώπινους» που πάσχουν, μισούν, τσακώνονται, συγχωρούν, διεκδικούν, ερωτεύονται. Σε ένα αρχοντικό υπό κατάρρευση εξελίσσεται η ιστορία της οικογένειας Ποριώτη. Ο Φάνης Ποριώτης, γέννημα θρέμμα της ξεπεσμένης αστικής τάξης, γαντζωμένος στο παρελθόν και προσκολλημένος στις μνήμες μιας άλλης εποχής, παλεύει να κρατήσει ζωντανό το σπίτι, βρίσκοντας φαινομενικά το σύμμαχό του στο πρόσωπο του Χάρη Αντωνάκου και της Λίτσας, της γυναίκας του. Ο Αντωνάκος
είναι ο τύπος του λαϊκού αυτοδημιούργητου νεοέλληνα, που διεκδικεί όσα πιστεύει ότι του ανήκουν και, προκειμένου να ανέβει κοινωνικό στάτους, ανάγει τα πάντα, ανθρώπους – μνήμες, σε εμπορεύσιμα είδη. Στον αντίθετο πόλο του άξονα στέκεται ο ανιψιός του Φάνη Ποριώτη, Ανδρέας, μοναδικός κληρονόμος της περιουσίας, για τον οποίο οι αναμνήσεις είναι βασανιστικές, ο αφανισμός του σπιτιού μονόδρομος και το μερίδιο του μια ευκαιρία, για να αποκατασταθεί οικονομικά. «Φύλακας» του σπιτιού, που έχει γίνει ένα με αυτό και τις αναμνήσεις του, καθώς και του ίδιου του Φάνη Ποριώτη, η Γλυκερία, η οικονόμος του. 

Η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη ανάμεσα σε έναν εύθραυστο κόσμο που φεύγει και σε έναν άλλο που έρχεται αδίστακτος και ισοπεδωτικός.

Βάσια Σκούρα Σκηνοθέτης – Ηθοποιός

Έξοχο απόκτημα του νεοελληνικού θεάτρου είναι το έργο Ο δρόμος περνά από μέσα [...]. Η οικονομία και συγχρόνως ο πλούτος των καίριων μονολόγων, η ισορροπία ανάμεσα στην ενδοσκόπηση και την απογραφή κοινωνικών τύπων, ο δραματικός χώρος ως πεδίο ποιητικών αναγωγών και μεταφορών, η ελλειπτικότητα που συμβαδίζει με την υπαινικτικότητα, η διακριτική παρεμβολή μιας λυρικής γλώσσας και κυρίως, ο γερός συνδυασμός των ατομικών περιπτώσεων συνιστούν μερικά από τα προτερήματα του έργου. Στο σημείο όπου ο παλιός κόσμος διασταυρώνεται με τον καινούριο, όπου το παρελθόν, ως ανάμνηση, φόβος ή τύψη, συγκρούεται με το αδίστακτο παρόν, όπου έναν θνήσκον κοινωνικό στρώμα υποσκάπτεται από το στρώμα των αναρριχώμενων, των οικονομικά εύρωστων, ακαλλιέργητων και ανενδοίαστων, με σκοπό να αντικατασταθεί σταδιακά, οικοδόμησε ο Καμπανέλλης τον δικό του Βυσσινόκηπο.

Ελένη Βαροπούλου Το Βήμα 18/01/1990 Θεατρικά Τετράδια, 25, Ιάκωβος Καμπανέλλης

Ιάκωβος Καμπανέλλης (1921-2011)

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης γεννήθηκε στις 2 Δεκεμβρίου του 1921, στη Νάξο. Μετά τις δύο πρώτες τάξεις του γυμνασίου, έντονα βιοποριστικά προβλήματα αναγκάζουν την οικογένειά του να μεταφερθεί στην Αθήνα. Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης την ημέρα εργάζεται και το βράδυ σπουδάζει σχεδιαστής τεχνικού σχεδίου στη νυκτερινή Σιβιτανίδειο Σχολή.

 

Κατά την διάρκεια της Γερμανικής Κατοχής, το 1942, αποφασίζουν με ένα φίλο του να φύγουν για την Μέση Ανατολή μέσω Αυστρίας. Στη διαδρομή συλλαμβάνονται και ο Καμπανέλλης μεταφέρεται στο στρατόπεδο συγκέντρωσης και εξόντωσης, το Μαουτχάουζεν, όπου θα μείνει μέχρι τις 5-5-1945.

 

Στην Αθήνα μια παράσταση που βλέπει τυχαία στο Θέατρο Τέχνης, τον μαγεύει και τον οδηγεί να στραφεί στο θέατρο. Στερούμενος όμως των τυπικών προσόντων (απολυτήριο γυμνασίου), δεν μπορεί να φοιτήσει ως ηθοποιός στις δραματικές σχολές και αφιερώνεται στη συγγραφή θεατρικών έργων.

 

Από τότε μας χάρισε σπουδαία θεατρικά έργα, όπως: Οδυσσέα γύρισε σπίτι, Αυλή των θαυμάτων, Ο μπαμπάς ο πόλεμος, Αυτός και το παντελόνι του, Το μεγάλο μας Τσίρκο, Παραμύθι χωρίς όνομα, Ο δρόμος περνά από μέσα, Χώρα Ίψεν, αλλάζοντας ριζικά το θεατρικό τοπίο στην Ελλάδα

 

Έγραψε σενάρια για τον κινηματογράφο, όπως: Στέλλα, Ο Δράκος, Η Χιονάτη και τα επτά γεροντοπαλίκαρα κ.α. και στίχους που μελοποιήθηκαν από τους Μάνο Χατζηδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρο Ξαρχάκο κ.α.

 

Για την όλη προσφορά του ως συγγραφέας, τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις και αναγορεύθηκε επίτιμος δημότης πολλών πόλεων. Τα κείμενα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και έχουν παιχτεί σε πολλές χώρες (ΗΠΑ, Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Κίνα, κ.α.).

 

Πέθανε το 2011. Μετά το θάνατο του δημιουργήθηκε το Αρχείο Καμπανέλλη, το site www.kambanellis.gr και το Θεατρικό Μουσείο «Ιάκωβος Καμπανέλλης», στη Νάξο.

θέσεων

Τιμές εισιτηρίων: 7 ευρώ, 5 ευρώ (μαθητικό, φοιτητικό, ΑμεΑ, άνω των 65)

Ο χώρος της παράστασης λειτουργεί ως αμιγής χώρος για πλήρως εμβολιασμένους, απαιτείται πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης, είναι απαραίτητη η χρήση μάσκας και τηρούνται όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα κατά της πανδημίας 
covid-19.  

Τελευταία νέα